Over mij en sensors ...


Mooi om te zien dat mensen voor belangrijke dingen opkomen, maar actievoeren is gewoon niet mijn ding. 


source: change.org


Dit was mijn grondhouding totdat ik hoorde over de komst van een nieuwe Biocentrale in Arnhem. Een vorm van energieopwekking waarbij veel CO2 en fijnstof wordt uitgestoten en waar ook nog vanuit de overheid een flinke subsidie voor werd gegeven. Dit allemaal vanwege een rekenkundige CO2 truc waardoor houtstook het label “groen” heeft gekregen. Bossen in Amerika en Finland gekapt en via vervuilend vervoer hierna toegebracht.. waanzin.


Anyways ik ben optimistisch ingesteld en tegelijk ook kritisch. Ik wil ook wel eens zien of deze centrale echt wel zo vervuilend gaat zijn qua fijnstof als wordt beweerd. 


Toevallig zag ik na een avondje doelloos zappen een uitzending van de Hofbar op de NPO over het onderwerp biocentrales. Mijn oren waren gespitst. In de uitzending kwam Arnhems Peil aan het woord en ze lieten zien hoe Arnhems Peil een burgerinitiatief op poten heeft gezet om met behulp van goedkope sensoren fijnstofwaarden in Arnhem te meten. Dit zodat we als burgers zelf de effecten van het milieubeleid kunnen meten. 


Een gezond wantrouwen lijkt me op zijn plaats. Adviesburo’s die in opdracht van de overheid met rapporten zwaaien kunnen dan door burgers worden gevalideerd, aangevuld of misschien wel tegengesproken worden. Als ik daaraan denk, komt bij mij direct het bijvoorbeeld van luchthaven Lelystad naar boven. Adviesburo’s die onmogelijke laagvlieghoogtes voorstelde vielen door de mand, dit door toedoen van controlerende kundige burgers. Wow zo’n rol lijkt me wel wat, nou ja iets minder ambitieus waarschijnlijk, hmm, keep on dreaming …..



source: arnhemspeil.nl

In ieder geval even terug naar die uitzending van de Hofbar. Ik dacht dat is kat in het bakkie, net iets voor mij. Heb me dus direct aangemeld bij Arnhems Peil, sessie bijgewoond, sensor aangeschaft, opgehangen en op internet aangesloten. Mijn sensor is nu als 1 van vele sensoren zichtbaar als een groene hexagon op de kaart van Arnhem. 



Maar wat nu? Mijn sensor doet het al een tijdje, het gaat het nu wel kriebelen. Kunnen we nu ook zelf wat doen met de data die nu via de sensoren direct naar luftdaten.info wordt verstuurd? Ik heb een wetenschappelijke achtergrond en ben beroepsmatig altijd in de weer met financiële datastromen. Daarbij heb ik met mijn jongste zoon een elektronica hobby opgepakt. Simpele dingen zoals computers slopen en dan dingetjes maken van de onderdelen. Ventilatoren voor de hete zomers, powerbanks op zonnepanelen van oude laptopsaccu’s, een VGA2SCART kabel met actieve elektronica om retro spellen op een hele oude buis TV te spelen. Daarbij ook het ontwerpen en printen van 3D dingetjes voor onze knutsels. Kortom ik ben een hobbybob maker en wil graag leuke kleine projectjes oppakken vooral op vlak van electronica en data. Ik wacht eigenlijk op een goede reden om te beginnen met een sensor data project.


En alsof de goden mijn wens gehoord hadden, was daar ineens het verzoek van Arnhems Peil om mee te doen aan een afstudeerproject als klankborder / burger wetenschapper/ sensorhouder gefaciliteerd door Raboud Universiteit Nijmegen. Het project betrof het ontsluiten van sensor data via het RIVM met als doel de burger wetenschappers /sensorhouders een stap verder te helpen in het monitoren van de leefomgeving. 



Dit was de druppel die me heeft aangezet om mijn eerste project Arnhemse sensor data project op te starten en mijn ervaringen te delen middels deze blogsite. Ik zou het erg op prijs stellen om reacties te ontvangen van andere enthousiastelingen. Ik ben zelf beginnend op dit vlak en sta open om een heleboel bij te leren.

Dank voor het lezen,
Reinier Straatemeier
Burgerwetenschapper in wording

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Fijnstof uitstoot rondom de lockdown (deel I)

Ideetje voor mijn eerste data project met sensoren

Arnhem Centrum: fijnstof rondom lockdown, aangepaste conclusie (deel IV)