Hoogkamp na de Arnhemse haven het meeste fijnstof, hoe zit dat?



Bovenstaande plaatje laat de sensors in onze wijken zien per augustus 2020: twee in de wijk Hoogkamp, helaas geen in de wijk Sterrenberg, wel één aan de overkant van de Amsterdamseweg en één in de wijk Gulden bodem. Het prikkertje in de wijk Gulden Bodem is mijn sensor. Alleen staat het blauwe prikkertje niet op de locatie van de sensor. Ik woon wel in dat blok maar aan een andere kant. Om een of andere reden worden de laatste getallen van de sensor-coördinaten weggelaten. Prikkertjes zijn daarom nooit perfect geplaatst. Ik vermoed dat het met privacy te maken heeft. 

De vraag is natuurlijk hoe doen we het als buurtje? Dus even een overzicht gemaakt van de scores van alle buurten in Arnhem. Hierin zie we dat de wijk de Hoogkamp het niet zo goed doet in vergelijking met andere buurten. Net iets beter dan het industrieel gebied rond de Arnhemse Haven (Rijnpark en Kleefsewaard)

Je zou toch zeggen dat Presikhaaf gelegen tussen allerlei uitvalswegen of het Centrum of Malburgen slechter zouden scoren dan de Hoogkamp. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? 

Ik moet zeggen dat ik het niet zeker weet waarom de Hoogkamp zo slecht scoort. We zien natuurlijk dat er maar twee sensoren actief zijn in deze wijk, dat is niet een heel fijnmazige dekking. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een sensor misschien niet goed is geïnstalleerd of niet meer nauwkeurig is. Dat zou een afwijking kunnen geven. Het kan ook zijn dat de sensoren juist goed werken en de verkeersuitstoot meten, ze zijn beiden geplaatst bij wat de grotere wegen.

Een ander punt zou misschien ook houtstook kunnen zijn. In ons buurtje joggen in de winter of herfst is geen pretje. We zijn in onze buurt dol op een vuurtje stoken. Dit geldt ook voor mij, maar sinds ik me meer 
in dit onderwerp heb verdiept stook ik niet meer, we hebben nu hout over.  Misschien doe ik het nog wel een keer, heel af en toe en alleen als het heel hard waait. 


foto: Shutterstock

Is er echt reden voor paniek? Om dit te checken is het het beste om naast de Hoogkamp ook de Gulden Bodem en de Sterrenberg erbij te betrekken. Alleen is er dan wel een probleem, de Sterrenberg heeft (nog) geen burger sensoren. Vandaar dat ik de sensor aan de overkant van de Amsterdamse weg in de buurt van Rosorum Residentie gemakshalve tot onze buurt reken. Die pikt mooi de fijnstof van het verkeer op en ligt eigenlijk ook dichterbij de woonkern van de Sterrenberg dan bij Heijenoord. 

In onderstaande plaatje de uitstoot in onze buurt (incl sensor bij Rosorum Residentie) in vergelijking met de rest van Arnhem weergegeven op een tijdsschaal:


 
Daggemiddelden       pm10        pm2.5
Arnhem e.o.          5.8         2.3
Onze buurt           6.5         2.6 

Wat je ziet is dat onze buurt een beetje (~ 12%) boven het gemiddelde zit. Geen reden tot paniek zo te zien en eigenlijk ook wel te verklaren omdat onze buurt is ingeklemd tussen Amsterdamse weg, Schelmseweg en we ook nog de Bakenbergseweg hebben als belangrijke hoofdweg. Dit  gecombineerd met onze voorliefde voor houtstook en je komt boven het gemiddelde uit. 

Omdat dat de burger sensoren niet zijn gekalibreerd, zijn de meetwaarden minder bruikbaar voor een vergelijking met de algemene norm van de overheid. Maar als we dit toch doen dan zien we dat de daggemiddelden van alle buurten in Arnhem in de periode van februari tot augustus 2020 onder de norm blijven (norm: daggemiddelde ~ 32μg/m3)

Mogelijk dat COVID-19 periode hier iets mee te maken heeft, ik hou in ieder geval de vinger aan de pols voor ons buurtje. Als je het zelf in de gaten wilt houden dan bij deze de link naar de actuele status van de fijnstof uitstoot in onze buurt. En mocht je ook geïnteresseerd zijn om het sensor netwerk in onze buurt of Arnhem wat fijnmaziger te maken, neem dan gerust even contact op.

Dank voor het lezen,

Reinier Straatemeier
Burgerwetenschapper in wording


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijnstof uitstoot rondom de lockdown (deel I)

Ideetje voor mijn eerste data project met sensoren

Arnhem Centrum: fijnstof rondom lockdown, aangepaste conclusie (deel IV)