Arnhem Centrum: fijnstof rondom lockdown, aangepaste conclusie (deel IV)


uurgemiddelden buiten lockdown(rechts), in lockdown(links), zonder correctie op weersomstandigheden

Ja dit lijkt meer op wat je zou verwachten!!

In bovenstaande de nieuwe resultaten na reparatie van een issue in mijn datapijplijn. Het betref de periode buiten lockdown (rechts) en in lockdown (links) voor Arnhem Centrum voor periode 1 januari t/m 31 juni 2020. Zie deel I voor de oude conclusie.

We zien dat voor PM10 (rood) in bovenstaande grafiek, er nu voor periode buiten lockdown  wel echt een verschil te constateren is. Eigenlijk voor alle uren van de dag zijn deze hoger dan in lockdown. Voor PM2.5 (groen) is dat wat minder duidelijk, je ziet alleen dat de waarden in de nacht en morgen buiten de lockdown wat hoger zijn. 

type            no-lockdown in-lockdown    
PM10         6,10         5,49 -> 4,45*)
PM2.5         2,10         2,12 -> 1,72*)
*) correctie weersomstandigheden

Naast uurgemiddelde is in bovenstaande tabel ook een verschil te zien in de daggemiddelden. Alleen ook hier is het verschil van PM2.5 wat minder groot. Maar als we rekening houden met de weersomstandigheden **), dan zie je dat ook voor PM2.5 er beduidend verschil is. Dus mijn eindconclusie van mijn onderzoek op basis van data Luftdaten luidt dan ook:

"De lockdown heeft tot vermindering van uitstoot van fijnstof geleid in Arnhem Centrum"

Ik ga in mijn volgende blog, dit onderzoeksresultaat verifiëren met de data van het RIVM. 


**) we weten namelijk dat het het weer buiten de lockdown erg gunstig was voor lage concentraties fijnstof en in lockdown erg ongunstig was voor lage concentraties daarom heb ik om de perioden vergelijkbaar te maken een correctie toegepast. De correctie voor weersomstandigheden is een grove benadering, zie hierover meer in deel II

Dank voor het lezen,

Reinier Straatemeier
Burgerwetenschapper in wording

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijnstof uitstoot rondom de lockdown (deel I)

Ideetje voor mijn eerste data project met sensoren